16 juni - Belcrum Beach

Yoga Nidra

Over Yoga Nidra

Misschien heb je het al een keer voorbij zien komen: 1 uur Yoga Nidra staat gelijk aan 4 uur slaap. Ik hoor je denken: maar hoe dan? Wist je dat je gedurende de dag gemerkt en ongemerkt spanning in je lichaam opbouwt? Dit doe je op lichamelijk, emotioneel en mentaal level. Lichamelijke spanning is de meest begrijpbare vorm van spanning. Spanning in je hele lichaam, maar ook zenuwstelsel en hormoonstelsel. Emotionele spanning bouw je op, omdat we niet de hele dag ongeremd onze emoties kunnen uiten. Waardoor je emoties ergens in je lichaam opslaat. En mentale spanning creëer je door de hele dag te denken en piekeren. Inmiddels is de wetenschap er wel achter dat lichaam en geest wel degelijk met elkaar in contact staan. Een negatieve gedachte heeft namelijk een negatief effect op de gezondheid van je lichaam. Denk maar aan stress.

 

Yoga Nidra is een heel makkelijke, snelle en effectieve oefening die tot diepe ontspanning leidt. Sanne Bogers is opgeleid in de Satyananda Yoga Nidra methode. Dit is een vaste systematische en doeltreffende oefening die altijd dezelfde onderdelen bevat op een logische volgorde. Je werkt op levels van ontspanning; lichamelijke, mentale en emotionele. Het wordt uitgevoerd in Savasana (liggende, ontspannende houding) en is een op zichzelf staande oefening binnen de Yogafilosofie. Voor Yoga Nidra is geen ervaring nodig. Het enige wat je er voor hoeft te kunnen is: liggen (kan zelfs zittend), voelen en luisteren. Dat maakt de hele oefening zo fijn en bijna magisch.  ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

De effecten van Yoga Nidra kunnen doorwerken in dagelijkse dingen, zoals: een betere en diepere slaap, betere concentratie, meer rust, creativiteit, meer energie en een verbetering van je immuunsysteem.